Saturday 16 July 2011

11 Langkah Rancang Belanja Kelahiran Bayi


Langkah 1:
(Sediakan Kertas, Pen dan Kalkulatur)

Langkah 2:
(Buat senarai keperluan bayi dan ibu mengandung. Boleh rujuk rakan-rakan yang dah ader bayi yer. Kalau nak rujuk pada tenet pun boleh jugak)

Berikut adalah beberapa kategori mempertimbangkan untuk tahun pertama:

-Perabot: Crib dan / atau buaian dengan tilam dan katil, buaian, almari, dan meja 

-Barang-barang: kerusi Kereta, kereta sorong, kerusi tinggi, pembawa bayi, buaian (tidak digalakkan), kerusi enjut, mainan, dan buku-buku

-Aksesori bilik mandi: Lampin Pakai Buang, Kain lap, kit pertolongan cemas, tuala, dan baju

-Untuk ibu: Bersalin dan kejururawatan beg pakaian, dan lampin, alatan berpantang, upah urut, set bersalin

-Memberi makan: Botol dan aksesori, pam, formula (jika diperlukan), makanan, dan peralatan

-Pakaian

Langkah 3:
(Buat Senarai Perbelanjaan Tambahan)
Selain perkakas bayi, anda boleh menanggung kos tambahan dengan menjadi ibu bapa baru. Mempertimbangkan beberapa perkara-perkara berikut untuk bajet anda:
-Penjagaan kanak-kanak
-Insurans hayat tambahan untuk ibu bapa
-Penciptaan wasiat
-Masa dari kerja untuk cuti bersalin tidak dibayar
-Pendapatan dikurangkan jika seorang ibu bapa akan tinggal di rumah
-Insurans kesihatan untuk menampung kelahiran dan penjagaan bagi kanak-kanak itu

Langkah 4:
(Buat Senarai Harga)
Selepas anda mempunyai senarai yang dibuat tentang perkakas bayi dan kos tambahan, menentukan berapa kos etiap item.

Langkah 5:
(Kira Dan Senaraikan)
Boleh capai target tu atau anda cuba 'cut cost' mengikut kemampuan.

Langkah 6:
(Buat Keutamaan dan Laraskan)
Menentukan item mana yang paling penting dan menghapuskan perkara-perkara yang tidak penting. Di samping itu, anda mungkin mahu untuk meminjam, membeli barang 'second' atau beli waktu 'offer' tanpa melanggar anggaran anda. Jangan lupa untuk mempertimbangkan bahawa bayi yang baru sering menerima hadiah. Pastikan untuk membiarkan rakan dan keluarga anda tahu apa yang anda perlu membantu (kalau boleh terima jer pemberian mereka) itu lebih baik.

Langkah 7: 
(Menggunakan Belanjawan Pelan Kerja)
Sebaik sahaja anda mempunyai bajet seimbang, gunakan pelan kerja anda. Rekod perbelanjaan masing-masing seperti tanggungan. Jika anda berbelanja lebih daripada apa yang anda rancangkan, tolak satu item, pasti tolak jumlah yang sama dari ruang lain. Jika anda menghabiskan kurang pada item, sama ada menetapkan wang yang diperuntukkan untuk tambah di tempat lain dalam bajet anda atau mula menyimpan untuk perbelanjaan yang tidak di sangka.

Langkah 8:
(Melaraskan Bajet)
Bayi yang baru ini akan menentukan penggunaan kos sebenar dan anda akan lebih tahu apa yang boleh dijimat atau apa yang perlu dibeli. Sentiasa mengemas kini anggaran anda, anda akan belajar tentang tabiat berbelanja anda.

Langkah 9:
(Rancang Untuk Selain Tahun Pertama)
Apabila anak anda membesar, anda akan mahu merancang untuk perkara yang anda perlu melepasi tahun pertama. Ulangi proses di atas untuk tahun-tahun akan datang. Anda mungkin ingin memasukkan wang tambahan untuk makanan, pakaian, dan permainan kanak-kanak apabila kanak-kanak itu membesar.

Langkah 10:
(Buat Perancangan Jangka Panjang)
Jika anda merancang untuk membantu anak anda dengan kos kolej, ia tiada waktu terawal untuk memulakan simpanan. Membuat caruman kepada tabung kolej setiap bulan dan simpanan membolehkan anak anda ke kolej.

Langkah 11
(Mula Penjimatan)
Sekarang anda mempunyai bajet perbelanjaan anda dan ada masa untuk memulakan simpanan. Jika bayi itu tidak dilahirkan lagi, buka akaun simpanan dan memperuntukkan dana untuk perkakas bayi dan perbelanjaan.

Tips:
Bayi memerlukan pakaian sebab mereka cepat membesar dan elakkan membeli terlalu banyak item dalam satu saiz. Jangan risau jika bajet kecil, setiap bayi yang lahir ader rezeki yang Allah swt akan anugerahkan. Insya'allah.

Selesai. Selamat Mencuba.



No comments:

Post a Comment

Sudi-sudi..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...